kopvillkor
§1 Allmänt
Genom att bli kund hos Köttfabriken godkänner du de villkor som presenteras nedan. Dessa villkor reglerar alla frågor som de omfattar. Köttfabriken förbehåller sig rätten att uppdatera och revidera villkoren. För specifika köp, t.ex. erbjudanden, kan andra villkor gälla och är då tillägg till dessa villkor.
Köttfabriken har rätt att häva köpet vid misstanke om bedrägeri. Beställare måste vara myndig, och vid köp mot faktura gör Klarna en kreditkontroll. Priser, produktinformation och annat innehåll på hemsidan kan justeras löpande. Ändringar annonseras på hemsidan. Vi reserverar oss för slutförsäljningar, ändringar i innehållet samt fel i informationen på hemsidan.
Vid frågor om våra villkor, kontakta oss på 010-777 35 00 eller kundservice@kottfabriken.se.
§2 Beställning
Du kan betala med kredit-/betalkort genom Klarna eller andra betaltjänster som tillhandahålls av Klarna (Swish, Apple Pay, etc.). Klarna hanterar alla banktransaktioner, och Köttfabriken lagrar inga kreditkortsnummer.
Betala säkert med MasterCard, Visa eller AMEX. Din betalning hanteras av Klarna med säker kryptering och enligt strikta bankstandarder. Dina kortuppgifter skickas direkt till banken och kan inte läsas eller kommas åt av någon annan än din bank. Ingen extra kostnad tillkommer för kortbetalningar. Villkoren gäller så snart korttransaktionen godkänns. Om ingen betalning mottas efter att du skickat din beställning kan Köttfabriken automatiskt avbryta din order.
Klarna Payment
I samarbete med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige, erbjuder vi följande betalningsmetoder. Betalningen görs till Klarna.
Betala om 14 dagar: Betalningsperioden är 14 dagar från varans leverans eller biljetternas/tjänstens tillgänglighetsdatum.
Finansiering: Med Klarnas finansieringstjänst kan du betala ditt köp i flexibla eller fasta månatliga avbetalningar enligt villkoren i kassan. Avbetalningsbetalningen förfaller i slutet av varje månad efter att Klarna skickat en separat månatlig faktura. Mer information om Slice It, inklusive villkor och standardiserad europeisk konsumentkreditinformation, finns här för de marknader där denna betalningsmetod är tillgänglig: Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Direkt banköverföring: Ditt konto debiteras direkt efter att du lagt din beställning.
Direktbetalning via autogiro: Ditt konto debiteras efter varans leverans eller biljetternas/tjänstens tillgänglighetsdatum eller enligt de tidslinjer som kommunicerats vid prenumeration. Du meddelas om datumen via e-post.
Kortbetalningar: Tillgängligt i Sverige. Beloppet reserveras på ditt kort och debiteras efter varans leverans eller biljetternas/tjänstens tillgänglighetsdatum. Vid prenumeration debiteras beloppet enligt de tidslinjer som kommunicerats.
Betalningsmetoderna Betala om 14 dagar, Slice It och direktbetalning via autogiro är endast tillgängliga vid en positiv kreditbedömning. Under orderprocessen och hanteringen av ditt köp vidarebefordrar vi dina uppgifter för adress- och kreditkontroll till Klarna. Vi kan endast erbjuda betalningsmetoder baserat på kreditkontrollens resultat. Allmän information om Klarna och användarvillkoren per land finns på klarna.com. Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och enligt Klarnas integritetspolicy.
§3 Leverans
Köttfabrikens produkter levereras hem till dörren till den adress du angivit vid beställning, eller vid faktura till folkbokföringsadress. Avvikelser kan förekomma och leveranstid före 17:00 meddelas i förväg. Om du inte är hemma vid leveranstidpunkten kommer vi att kontakta dig via sms eller telefon och lämna paketet utanför dörren. Ansvaret för paketet övergår då till dig, och Köttfabriken ersätter ej stulen eller väderdrabbad låda. Du kan hantera dina leveranser på ditt konto, och vid problem att logga in, kontakta oss.
Köttfabriken levererar alltid i obruten kylkedja och hålls inom korrekt temperatur hela vägen till leverans. Vid lämnat paket utanför dörren övergår kylansvaret till dig.
Vi försöker alltid leverera senast 22:00, men vid oförutsedda händelser eller dåliga väderförhållanden kan leveransen bli försenad. I sådana fall kontaktar vi dig innan 22:00 för att stämma av eller byta leveransdag.
Köttfabriken förbehåller sig rätten att avboka en leverans om kunden angivit felaktiga uppgifter, vid force majeure-liknande händelser (§11) eller om någon annan yttre omständighet väsentligen förändrats. Vid utebliven leverans pga felaktiga eller bristande uppgifter (t.ex. portkod, adress etc.) har Köttfabriken rätt att debitera för leveransen. Finns ej portkod behövs porttelefon eller att vi kan ringa dig per telefon för att kunna genomföra leveransen, får vi inget svar, tar vi med lådan tillbaka och debiterar för lådan.
När du beställer hemkörning delar vi dina personuppgifter (bl.a. namn och adress) med Best DHL Freight och Gordon Delivery, som är självständigt personuppgiftsansvariga för behandlingen av dina personuppgifter i samband med leverans. Läs deras integritetspolicy här.
§4 Reklamation
Kontrollera varorna så att inget skadats i leveransen och att vakuumförpackningarna är intakta. Köttvaror tas ej i retur utan godkännande från Köttfabriken. Anmärkningar ska göras senast samma dag eller dagen efter leverans. Vid fel på vara ersätts det i första hand med nya varor eller tillgodo vid nästa leverans. Senare klagomål godkänns ej om inte reklamationen är av sådan art att undantag kan ges. Felet ska rimligen ha uppstått under vår hantering.
§5 Utebliven leverans
Vid utebliven eller avsevärt felaktig leverans som orsakats av Köttfabriken har kunden rätt att häva köpet och få tillbaka pengarna om senare leverans inte kan godtas. Detta gäller ej vid §3.
§6 Innehåll
Vi strävar alltid efter att packa och stycka så nära den angivna vikten som möjligt, men det är ett hantverk och blir aldrig exakt. Totalvikten på köttet kan variera. En summa reserveras och dras efter att våra slaktare har styckat och vägt köttet.
Vi reserverar oss mot eventuella förändringar i lådan vid exempelvis slutförsäljning, men har för avsikt att stämma av med kunden vid större ändringar och antingen hitta en ersättningsprodukt eller byta leveransdag.
§7 Priser
Alla priser är i SEK inkl. moms.
§8 Ångerrätt
Kunden har rätt att häva köpet fram till tre dagar före leveransdag. Gällande prenumerationslådor eller andra specialanpassade paket har kunden rätt att häva köpet senast söndagen innan planerad leverans. Köttfabrikens lådor omfattas inte av ångerrätt enligt Distansavtalslagen (2005:59). Läs mer om varor och tjänster som är undantagna från ångerrätt på Konsumentverkets hemsida: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/.
§9 Återvinning
Vi får tyvärr inte återta utsända lådor av livsmedelshygieniska skäl då vi hanterar känsliga produkter som kött i våra lokaler. Vi rekommenderar wellpappåtervinningen.
§10 Kundservice
Behöver du hjälp med din beställning, komma med synpunkter eller frågor är du välkommen att ringa oss på 010-777 35 00 eller mejla till kundservice@kottfabriken.se.
§11 Force majeure
Vi förbehåller oss för förhinder att leverera på grund av omständigheter utanför vår kontroll som inte går att beräkna, såsom krig, krigsliknande tillstånd, arbetsplatskonflikter, strejk, eldsvåda, oväder, katastrofer eller liknande händelser.